Di 8: Muziekquiz 2020

Jaarlijks maak ik een muziekquiz voor het zomerkamp dat ik begeleid. In dit bericht omschrijf ik het ontstaan van de nieuwste (2020) versie.

Moeilijkheid

Het inschatten van de ‘juiste’ moeilijkheid is erg lastig voor de maker. In 2014 ging ik voor de eerste keer mee als kampleiding en begeleidde ik een groepje tijdens de muziekquiz. Toevallig was de deelnemer met de meeste muziekkennis ook onderdeel van mijn team, en het was al snel duidelijk dat we gingen winnen.

Sinds 2015 heb ik het stokje overgenomen, ook omdat ik veel van muziek weet, en nu sta ik voor dezelfde uitdaging. Dit jaar heb ik besloten dat de antwoorden zelf niet het einddoel zijn maar een middel om tot de juiste oplossing te komen. Alle mogelijke antwoorden (A, B, C en D) zijn gekoppeld aan puzzelstukjes. Zolang je maar een gedeelte van de nummers weet krijg je voldoende stukjes om de puzzel te kunnen maken. Hierdoor kunnen kinderen met veel inzicht ook actief meedoen wanneer de muziekquiz te moeilijk is voor deze deelnemers. Dit is gelijk een mooi bruggetje naar ‘nakijken’.

Nakijken

Wanneer de antwoorden op een invulblad worden geschreven is het nakijken een ramp. Vaak heb ik hier pas om 23:00 tijd voor, en zit niemand meer op de uitslag te wachten de volgende ochtend. Zoals hierboven omschreven staat werk ik dit jaar met een puzzel en heeft het groepje die hem als eerste klaar heeft gewonnen.

Ik heb ook een keer met drukknoppen gewerkt, maar hier ontstond ook het probleem dat de begeleider met de meeste muziekkennis met een gigantisch verschil had gewonnen.

Eindwoord

Over een paar weken weet ik pas echt of de quiz succesvol was. Na 8 augustus voeg ik een conclusie toe aan dit blogbericht, en vul ik hem aan met vragen, antwoorden en de puzzel.

Conclusie: De deelnemers waren gemotiveerd om de puzzels op te lossen. De quiz zelf was aan de moeilijke kant waardoor er maar een aantal groepjes waren met een succesvol eindresultaat.