Za 1: inclusie

Ik heb een blinde leerling leren tekenen. Dit klinkt misschien onzinnig omdat hij het eindresultaat zelf niet kan bewonderen. Daarnaast moet hij erop kunnen vertrouwen dat ik hem strategieën aanleer die echt werken. Toch zie ik dit als een klein stapje om (succesvol) te kunnen functioneren in deze maatschappij.

Bobbels en strepen op straat is één manier om deze doelgroep te ondersteunen. Het komt geregeld voor dat ik zie dat blindentegels geblokkeerd worden en op sociale media wordt door de doelgroep veel geklaagd over reizen. Ik vind dat het juist belangrijk is om te leren zelf redzaam te zijn en ondanks belemmeringen 100% te kunnen functioneren in deze samenleving. Ook als speciale voorzieningen niet bruikbaar zijn.

“Leer mij het zelf te doen”

Maria Montesori

Het kan!
Ik heb in mijn leven twee blinde personen ontmoet die hoger opgeleid zijn. Ze voeren de volgende functies uit: data analist en Hr manager. Ooit hebben zij geleerd om net zo effectief een smartphone en computer te bedienen als mensen zonder beperking. De Hr manager is een oud-collega die tegenover mij zat op kantoor. Zonder geleidehond en stok liep hij door de gangen van het kantoorpand terwijl een vrouwenstem zijn mails voorlas; Zo snel dat ik het niet kon volgen. Hij was totaal niet aan het worstelen en voerde zelfverzekerd zijn werk uit.

Mijn leerling leest een braille boek: Woorden zonder beelden. Hij stelt vragen en leert over dingen die voor ons zichtbaar zijn. Ik glimlach omdat ik straks drie blinde personen ken die zich prima kunnen redden in onze maatschappij.